Volume 4, Issue 10 (Summer-Winter- 2006)                   2006, 4(10): 19-45 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari J, Rezaei R. The comparison between Jamalodin Mohammad Ardestani's Yousef Nameh and Jami's Yousef and Zuleykha. Journal title 2006; 4 (10) :19-45
URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-820-en.html
1- Shahr-e Kord University , safari-j@lit.sku.ac.ir
2- Shahr-e Kord University
Abstract:   (8127 Views)
Stories and narration have been among the rewarding achievements of poets and writers throughout the history of Persian literature. Accordingly, the popular stories with special attraction have frequently been narrated in poems and prose to express and convey the Gnostic and lovely contents. The story of the biography of  Excellency Yousef ( Joseph) which is known as the best stories in the Holy Koran , is one of the most beautiful and attractive stories of the Persian literature which has been repeatedly discussed by poets and writers from different perspectives. Two important narrators of this story are Jamalodin Mohammad Ardestani and Jami in the ninth century who has narrated this story in their poems and prose under the titles of Yousef Nameh and   Yousef and Zuleykha, respectively. Since the similarities and difference in the overall structure and the manner of narrating as well as inferences and results made are so considerable in these two works of arts, this article attempts to compare these two valuable works along with their introductions and highlight the differences and similarities from different perspectives.


 
Full-Text [PDF 218 kb]   (850 Downloads)    
Type of Study: Research |

References
1. اردستانی، جمال‌الدین محمد. (1385). یوسف‌نامه (کشف‌الارواح). به تصحیح روشنک رضایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.
2. جامی خراسانی، نورالدین عبدالرحمن بن احمد. (1366). مثنوی هفت اورنگ. به تصحیح و مقدمه آقا مرتضی مدرس گیلانی. سعدی.
3. رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم. (1342). آتشکده اردستان. تهران: آتشکده و اتحاد.
4. زاهدی، زین‌الدین جعفر. (1347). ماه کنعان. مشهد: دانشگاه مشهد.
5. زرین‌کوب، عبدالحسین. (1357). جستجو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.
6. سادات ناصری، سید حسن و منوچهر دانش پژوه. (1369). هزار سال تفسیر فارسی. تهران: البرز.
7. شیرازی، محمدمعصوم. (1339). طرائق الحقایق. تصحیح محمدجعفر محجوب. تهران: کتابخانه بارانی.
8. صفا، ذبیح الله. (1368). تاریخ ادبیات ایران.جلد چهارم. تهران: فردوس.
9. طوسی، احمدبن محمد بن زید. (1345). جامع الستین. به اهتمام محمد روشن. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
10. غزالی، محمد. (1382). حسن یوسف (تفسیر امام محمد غزالی از سوره یوسف). ترجمه مسعود انصاری. تهران.
11. غلامرضایی، محمد. (1370). داستان‌های غنایی منظوم. تهران: فردابه.
12. یاحقی، محمد جعفر. (1369). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: سروش.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Literary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb