Volume 8, Issue 19 (4-2021)                   2021, 8(19): 93-110 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


1- Ilam University , s.narcissus@yahoo.com
2- Kurdestan University
3- Kurdistan University
Abstract:   (2581 Views)
Structural analysis is one of the methods for analyzing literary texts. A branch of interest to structuralists is narratology. Greimas, the Lithuanian semiotician, explains the structure of the narrative and the characters of the story using the dual contrasts and the actantial model. The aim of the current study is to investigate the structures of a story from Marzbān-nāma entitled “Irajasteh and Khosrow” and another story from Haft Peykar entitled “Fitnah and Bahram” using a structuralist approach. The characters and actors in the stories and the similarities and differences of the two stories and the type of actions are evaluated. The result shows that while the two stories have a common deep structure, they are not homogeneous in terms of their surface structure. The subject actor in the story of “Irajasteh and Khosrow” plays an important role in the plot of the story, while in the story of “Fitnah and Bahram” as an active actor, encourages the subject or the hero to act.

 
Full-Text [PDF 3607 kb]   (604 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special

References
1. آزاد، مرضیه (1388) «بررسی ساختار حکایت‌های مرزبان‌نامه (بر اساس الگوی الماسی‌شکل لابوف)». پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا). دوره سوم. شماره 1: 132-140.
2. احمدی، بابک (1388) ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
3. اخوت، احمد (1371) دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
4. اسکولز، رابرت (1383) درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: آگاه.
5. برتنس، هانس (1392) مبانی نظریه ادبی. ترجمه محمد ابوالقاسمی. چاپ سوم. تهران: ماهی.
6. پراپ، ولادیمیر (1368) ریخت‌شناسی قصه پریان. ترجمه مدیا کاشیگر. تهران: روز.
7. پوراسدیان، معصومه (1389) «شیوه‌های شخصیت‌پردازی در کلیله و دمنه و مرزبان‌نامه». دانشگاه علامه طباطبایی. استاد راهنما محمدحسن حایری. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
8. تولان، مایکل (1386) روایت‌شناسی: درآمدی زبان شناختی ‌ـ انتقادی. ترجمه سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
9. خشنودی چروده، بهرام و میثم ربانی خانقاه (1391) «روایت‌شناسی حکایت‌های مرزبان‌نامه در سه سطح: داستان، گفتمان و روایتگری با تکیه بر حکایت دادمه و داستان». متن‌پژوهی ادبی. شماره 51: 75-96.
10. رضایی دشت‌ارژنه، محمود (1387) «نقد و تحلیل قصه‌ای از مرزبان‌نامه بر اساس رویکرد بینامتنیت». نقد ادبی. دوره اول. شماره 4: 31-51.
11. سجودی، فرزان (1388) نشانه‌شناسی: نظریه و عمل. تهران: علم.
12. سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر (1384) راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. ویرایش سوم. تهران: طرح نو.
13. شعیری، حمیدرضا (1381) مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.
14. علوی‌مقدم، مهیار و سوسن پورشهرام (1387) «کاربرد الگوی کنشگر گرماس در نقد و تحلیل شخصیت‌های داستانی نادر ابراهیمی». پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا). سال دوم. شماره 8: 130-107.
15. مطیعی‌مهر، لیلا (1385) «بررسی ساختار روایی هفت‌پیکر نظامی گنجوی». دانشگاه شهرکرد. استاد راهنما احمد امین. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
16. مکاریک، ایرنا ریما (1390) دانشنامه نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
17. موران، برنا (1389) نظریه‌های ادبیات و نقد. ترجمه ناصر داروا. تهران: نگاه.
18. نظامی، الیاس‌بن‌یوسف (1386) هفت‌پیکر نظامی. تصحیح بهروز ثروتیان. چاپ دوم. تهران: امیر‌کبیر.
19. وراوینی، سعدالدین (1375) مرزبان‌نامه. به‌کوشش خلیل خطیب‌رهبر. تهران: صفی‌علیشاه.
20. هارلند، ریچارد (1385) از افلاطون تا بارت. گروه مترجمان. چاپ دوم. تهران: چشمه.
21. Hawkes, Terence (1992) Structuralism and Criticism, 3rd Ed, London: Routledge.
22. Hebert, Louis (2005) Tools for Text and Image Analysis, Julie tabler, available at http://www.signosemio.com.
23. Martin, Bronwen; Felizitas Ringham (2000) Dictionary of semiotics, London, New York.
24. Persian References in English
25. Azad, M. (2009) “The structure of the story based on diamond pattern”, Gohar Gouya, 3rd ed, No.1, Pp: 132-140.
26. Ahmadi, B. (2009) The structure and interpretation of texts. Tehran: Markaz.
27. Alavi Moghaddam, M. & Pourshahrām, S. (2008) "Application of Greimas model in critique and analysis of Nader Ebrahimi's fictional characters". Research on mystical literature (the essence of the sea). 2nd. year. No. 8. Pp: 107-130.
28. Bertens, H. (2013) The Basics of literary theory. Trans by Mohammad Abolqāsemi, 3rd ed, Tehran: Māhi.
29. Harland, R. (2006) Introduction to the theory of literary history from Plato to Bart, 3rd ed, Trans by Group translators, Tehrān: Cheshmeh.
30. Khoshnoodi Chroudeh, B. & Rabbāni Khāneghāh, M. (2012) "Narrative of Marzbannameh anecdotes at three levels: story, discourse and narration based on Dadmeh anecdote and story". Quarterly Journal of Literary Research. No. 51. Pp( 75-96).
31. Martin, B., & Ringham, F. (2000) Dictionary of Semiotics. London: Continuum.
32. Mkaryk, A. (2011) Encyclopedia of contemporary literary theories. 4thed.
33. Moran, B. (2010) Theories of Literature and Criticism. Trans by Nāser Darva. Tehrān: Negāh.
34. Moti'i Mehr, L. (2006) "A Study of the Narrative Structure of Ganjavi Military Weekly", Irandoc.
35. Nezāmi, E. (2007) Haft Peykar, Behroz servatian (emend), Tehrān: Amir Kabir.
36. Okhovvat, A. (1992) Grammar of story. Isfahān: Fardā.
37. Propp, V. (1989) Morphology of fairy tales. Trans by Mediā Kāshigar. Tehrān: Rooz.
38. Pour Asadiyān, M. (2010) Characterization practices in Kelileh and Demneh, Irandoc.
39. Rezaei Dasht-e Arzhaneh, M. (2008) "Critique and analysis of a story from Marzbannāmeh based on the intertextual approach". Literary Criticism. Volume 1. No. 4. Pp: 31-51.
40. Scholes, R. (2004) An Introduction to Structuralism in Literature. Trans by Farzāneh Tāheri. Tehrān: Āgāh.
41. Selden, R. & Widdowson, P. (2005) Guide to Contemporary Literary Theory, 3rd ed. Tehrān: Tarhe Now.
42. Shairi, H. (2002) Fundamentals of Modern Semantics. Tehrān: Samt.
43. Sojoudi, F. (2009) Semiotics: Theory and Function. 1st ed. Tehrān: Elm.
44. Tulane, M. (2007) Narratology: An linguistic-critical introduction, Trans by Fatima Alavi & Fateme nemati, Tehrān: Samt.
45. Varāvini, S. (1996) Marzbānnāameh, explained by Khalil Khatib. Tehrān: Safi Ali Shāh.

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.