دوره 8، شماره 19 - ( 2-1400 )                   جلد 8 شماره 19 صفحات 28-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه گیلان ، taslimy1340@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (2377 مشاهده)
از مطالعات فلسفی چنین برمی‏آید که در مقابل هستی برای خود، یک هستی دیگر به نام هستی برای دیگری وجود دارد؛ یعنی درحالی‏که به خود می‏اندیشیم، در وجود خود یک هستی دیگر می‏یابیم که وابسته به وجود من است. این مقاله قصد دارد تا پاسخی برای این پرسش­ بیابد: مفهوم دیگری با توجه به فلسفه وجودی در نمایش‏نامه دربسته اثر سارتر و یکلیا و تنهایی او اثر مدرسی به چه معنایی به­کار رفته است. با توجه به پرسش پیش­گفته، فرضیه نگارندگان تحقیق این است که مفهوم دیگری در دو اثر یادشده، به معنای هستی برای دیگری، یعنی هستی در برابر دیگران، است که عامل تعیین‌کننده و هدایت‌گر رفتار فردی در جامعه است. به‌منظور آزمایش فرضیه پژوهش، داده­ها به روش کتابخانه­ای از میان مجموعه­ای از آثار فلسفی و ادبی گردآوری شد و بررسی داده­ها به روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. در پایان، فرضیه نگارندگان تأیید و مشخص شد که مفهوم «دیگری» در فلسفه وجودی به‏درستی معنا شده‏ است.
 
واژه‌های کلیدی: دیگری، فلسفه وجودی، سارتر، مدرسی، هستی
متن کامل [PDF 1532 kb]   (402 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی

فهرست منابع
1. براون، استوارت (1382) صد فیلسوف قرن بیستم. ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی. تهران: ققنوس.
2. بیمل، والتر (1381) بررسی روشنگرانه اندیشه‌های مارتین هایدگر. ترجمه بیژن عبدالکریمی. تهران: سروش.
3. تایچمن، جنی (1386) درآمدی بر فلسفه مدرن اروپایی. ترجمه ناهید احمدیان. آبادان: پرسش.
4. تسلیمی، علی (1383) گزاره‌هایی در ادبیات معاصر ایران (داستان): پیشامدرن، مدرن، پست‌مدرن. تهران: اختران.
5. جانسن، پال (1376) روشنفکران. ترجمه جمشید شیرازی. تهران: فرزان.
6. حسینی، رضا (1386) مکتب‌های ادبی. تهران: نگاه.
7. خاتمی، محمود (1384) جهان در اندیشه هایدگر. تهران: دانش و اندیشه معاصر.
8. خطاط، نسرین‌دخت و عیسی امن‌خانی (1387) «ادبیات و فلسفه وجودی (اگزیستانسیالیسم)». پژوهش زبان‌های خارجی. شماره 45: 47-64.
9. داد، سیما (1378) فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
10. دمهری، فرنگیس، مهناز مهرابی‌زاده هنرمند و امیرحسین یاوری (1389) «بررسی افسردگی و وسواس به‌عنوان پیشایند احساس گناه و اضطراب در دانشجویان دختر». زن ‌و فرهنگ. سال دوم. شماره 6: 25-36.
11. سارتر، ژان‌پل، آلبر کامو، گورکه لوکاچ (2536) ادبیات و اندیشه (مجموعه مقالات). ترجمه و گزیده مصطفی رحیمی. تهران: کتاب زمان.
12. سارتر، ژان‌پل (1376) اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمه‌ مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
13. سارتر، ژان‌پل (1377) دربسته (نمایش‌نامه‌ای در یک پرده). ترجمه ناصر غیاثی. تهران: بی‌جا.
14. سارتر، ژان‌پل (1381) نمایش‌نامه دربسته. ترجمه سعید عجم حسنی. تهران: مرغ آمین.
15. سارتر، ژان‌پل (1389) هستی و نیستی. ترجمه عنایت‌اللـه شکیبا. تهران: دنیای کتاب.
16. سارتر، ژان‌پل (1391) ادبیات چیست؟ ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
17. سپانلو، محمدعلی (1369) نویسندگان پیشرو ایران. تهران: آگاه.
18. صفارحیدری‌ثابت، حجت (1381) «انسان، آزادی و تربیت در فلسفه هستی». پژوهش‌نامه علوم انسانی و اجتماعی. سال دوم. شماره 6 و7: 255-281.
19. فراست، اس.ای. (1384) درس‌های اساسی فلاسفه بزرگ. ترجمه منوچهر شادان. تهران: بهجت.
20. کاپلستون، فدریک چارلز (1384) تاریخ فلسفه. جلد 9 (از مِن‌دو بیران تا سارتر). ترجمه عبدالحسین آذرنگ و سید محمود یوسف‌ثانی. تهران: علمی و فرهنگی.
21. کهون، لارنس (1381) از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم. گروهی از مترجمان. تهران: نی.
22. کین، سِم (1375) گابریل مارسل. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: گروس.
23. گرامی، غلام‌حسین (1388) «بررسی و نقد دیدگاه سارتر درباره ماهیت انسان». اندیشه نو دینی. سال پنجم. شماره 16: 79-108.
24. لاوین، ت.ز. (1386) از سقراط تا سارتر؛ فلسفه برای همه. ترجمه پرویز بابایی. تهران: نگاه.
25. ماتیوز، اریک (1378) فلسفه فرانسه در قرن بیستم. ترجمه محسن حکیمی. تهران: ققنوس.
26. مارسل، گابریل (1381) فلسفه اگزیستانسیالیسم. ترجمه شهلا اسلامی. تهران: نگاه معاصر.
27. مدرسی، تقی (1350) یکلیا و تنهایی او. تهران: نیل.
28. مصباح یزدی، محمدتقی (1372) آموزش فلسفه. جلد1. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
29. مک‌کواری، جان (1377) فلسفه وجودی. ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی. تهران: هرمس.
30. میرصادقی (ذوالقدر)، میمنت (1379) رمان‌های معاصر فارسی. تهران: نیلوفر.
31. میرعابدینی، حسن (1383) صدسال داستان‌نویسی. جلد1و2. تهران: چشمه.
32. نقیب‌زاده جلالی، میرعبدالحسین (1391) درآمدی بر فلسفه. تهران: طهوری.
33. واربرتون، نایجل (1382) آثار کلاسیک فلاسفه. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس.
34. ورنو، روژه؛ وال، ژان و دیگران (1372) نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست‌بودن. ترجمه یحیی مهدوی. تهران: خوارزمی.
35. هایدگر، مارتین (1386) هستی و زمان. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس.
36. یونسی، مصطفی، علی تدین‌راد (1388) «سیاست و اگزیستانسیالیسم: بررسی رویکرد هانا آرنت به مفهوم عمل». پژوهش سیاست نظری. دوره جدید. شماره 6: 125-95.
37. Bruno, S., Lutwak, N., & Agin, M. (2009) Conceptualization of guilt and the corresponding relationship to emotional ambivalence, self-disclosure, loneliness and alienation. Personality and Individual Differences, 47, 487- 491.
38. Day, L., & Maltby, J. (2005) Forgiveness and social loneliness. Journal of Psychology, 139, 553- 555.
39. Eisenberg, N. (2000) Emotion, regulation, and moral development. Annu. Rev. Psychol, 51, 665- 697.
40. Brown, Sruart (2001) One hundred twentieth century philosophers, trans by Abdoulreza Sālār Behzādi. Tehran: Qoqnoos.
41. Biemel, Walter (2000) Martin Heidegger's enlightening review. trans by Bijan Abdoulkarimi. Tehran: Soroush.
42. Copleston, Frederick (2007) Historuy of philosophy. Trans by Abd-Al Hossein Āzarang and Seyed Mahmoud Yousefsāni. V9. Tehran: Elmi va Farhangi.
43. Cahoone, Lawrence (2001) From modernism to postmodernism. Trans by a Goroup of translators. Tehran: Ney.
44. Dād, Simā (1999) Farhang-e estelahāt-e adabi. Tehran: Morvārid.
45. Demheri, Farangis, Mahnāz Mehrābi Zadeh_ye Honarmand and Amir Hossein Yāvari (2009) “Barresi-ye afsordegi va vasvās be onvān-e pishāyande ehsās-e gonāh va ezterāb dar dāneshjouyān-e dokhtar”. Zan va farhang. 2th year. No 6: 25-36.
46. Ferast.S.A. (2003) Basic Lessons of important philosophers. Trans by Manouchehr Shādān. Tehran: Behjat.
47. Gerāmi, Gholām Hossein (2008) “Barresi va naghd-e didgāh-e Sartre darbāre-ye māhiyat-e ensān”. Andishe-ye no-e dini. 5th year. No 16: 79-108.
48. Heidegger, Martin (2006) Existence and time, trans by Siāvoush Zamāni, Tehran: Qoqnoos.
49. Johnson, Paul (1997) Intellectuals, trans by Jamshid Shirāzi. Tehran: Forouzān.
50. Keen, Sam (1995) Gabriel Marcel. Trans by Moustafā Malekiān. Tehran: Garoos.
51. Khātami, Mahmoud (2003) Jahān dar andishe_ye Heideyger. Tehran: dānesh va andishe-ye moāser.
52. Khatāt, Nasrin Dokht and Isa Amankhāni (2007) “Adabiyāt va falsafe-ye vojoudi (Existentialism)”. Pazhohesh-e zabān-haye khāreji. No 45:47-64.
53. Lavine.T.Z. (2006) From Socrates to Sartre: philosophy for all. Trans by Parviz Babaei. Tehran: Negāh.
54. Matthews, Eric (1999) French philosophy in twenthieth century. Trans by Mohsen Hakimi.Tehran. Qoqnoos.
55. Marcel, Gabriel (2000) Philosophy of existentialism. Trans by Shalā Eslāmi.Tehran: Negāh Moāser.
56. Modarresi, Taghi (1970) Yakolia va tanhāee-e ou. Tehran: Nil.
57. Mesbāh Yazdi, Mohammad Taghi (1993) Âmouzesh-e falsafe. V1. Tehran: Sāzmān-e Tablighāt-e Islāmi: sherkat-e chāp va nashr-e beinolmelal.
58. Macquarrie, John (1997) Philosophy of Existentialism. Trans by Saeid Hannaei Kashani. Tehran: Hermes.
59. Mir Sadeghi (Zoualghadr) Meymanat (1997) Romān-hāye Moāser-e farsi. Tehran: Niloufar.
60. Mir Abedini, Hassan (2003) Sad sāl dāstān-nevisi. V1&2. Tehran: Cheshmeh.
61. Naghibzade Jalali, Mir Abdoual Hossein (2011) Darāmadi bar falsafe. Tehran: Tahoori.
62. Sartre Jean Paul, Albert Camus, Gorky lukach (1977) Literature and tought (collection of articles). Trans by Moustafā Rahimi. Tehran: Ketāb Zamān.
63. Sartre, Jean Paul (1997) Existentialism and originality of human. Trans by Moustafā Rahimi. Tehran: Niloufar.
64. Sartre, Jean Paul (1998) No Exit (one-act play). Trans by Nāser Ghiāsi. Tehran: unknown pub.
65. Sartre, Jean Paul (2003) No Exit. Trans by Saeid Ajam Hassani. Tehran: Morgh-e Âmin.
66. Sartre, Jean Paul (2009) What is literature? Trans by Abolhasan Najafi and Moustafā Rahimi.Tehran: Niloufar.
67. Sartre, Jean Paul (2010) Being and Nothingness. Trans by Enāyāt Allāh SHakibā. Tehran: Donyā-ye Ketāb.
68. Sepānlou, Mohammad Ali (1990) Nevisandegān-e pishrou-e Iran. Tehran: Agah.
69. Saffār Heydari, Hojjat (2000) “Ensān, Âzādi va tarbiyat dar falsafe-ye hasti”. Pazhouheshnāme-ye ouloum-e ensāni va ejtemāee. 2th year, No 6,7: 255-281.
70. Seyyd Hosseini, Rezā (2003) Maktab-hāy-e adabi. Tehran: Negāh.
71. Teichman, Jenny (2005) An Introduction to Modern European Philosophy, Trans by Nāhid Ahmadiyān. Ābādān: Porsesh.
72. Taslimi, Ali (2002) Gozārehāyee dar adabiyāt-e moāser-e Iran (dāstān): Pishā-Modern, Modern, Post Modern. Tehran: Akhtarān.
73. Warburton, Nigel (2000) Classics of philosophy. Trans by Masoud Ouliā.Tehran: Qoqnoos.
74. Verneaux, Roger, Jean wall (1993) A look at phenomenology and the philosophies of existentialism, trans by Yahyā Mahdavi. Tehran: Khārazmi.
75. Younesi, Moustafā, Ali Tadayon Rād (2008) “Siyāsat va Existentialism: barresi-ye roykard-e Hannah Arent be mafhoum-e amal”. Pazhouhesh-e siyāsat-e nazari. No 6: 95-125.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.