دوره 8، شماره 22 - ( 12-1400 )                   جلد 8 شماره 22 صفحات 90-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2- آزاد اسلامی واحد چالوس ، karimpasandi@iauc.ac.ir
3- آزاد اسلامی واحد چالوس
چکیده:   (1577 مشاهده)
بررسی نسبت دیدگاه‌های فلاسفه و نظریه­پردازان با آثار ادبی همواره در کانون توجه پژوهندگان بوده ­است. یکی از این مقوله­های مشترک زیبایی است. از فیلسوفانی که درباب زیبایی نظرهایی تأمل­برانگیز ارائه ­داده‌اند فلوطین است که افق­های روشنی پیش‌روی عرفا و فلاسفه، خصوصاً مولانا، گشوده­ است. در این پژوهش، مقوله زیبایی، که از واژه‌های پربسامد اشعار مولوی است، با مکتب فکری فلوطین مقایسه شد و هم‌سنگی­ها و ناهمگونی‌های دیدگاه آن‌دو در عرصه زیبایی واکاوی شد. برآیند مطالعات آن است که هردو متفکر به سه نوع زیباییِ حسی، عقلی و شهودی اعتقاد داشتند. آن‌دو، منشأ حقیقی جمال و حُسن را ذات بی­حد و بی­صورت الهی، و زیبایی‌های ظاهری و دنیوی را شبحی از آن زیبایی مطلق می‌دانستند. به‌علاوه، فلوطین و مولانا به وجود دو حس، دو عقل و سه روح معتقد بودند، اما تفاوت‌هایی جزئی در نگرش آنان به مبحث روح وجود دارد. این تمایز از آنجا ناشی می­شود که مولانا دیدگاه حکیمانه فلوطین را با مبانی عرفان اسلامی، همچون مکاشفه، ذوق، عشق، وجد، ذوق و... درمی­آمیزد و به مقوله زیبایی صبغه عرفانی می­بخشد.


 
متن کامل [PDF 5043 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ ادبیات

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.