%0 Journal Article %A shakouri, Mahsoumeh %A karimpasandi, koros %A kialashaki, naeme %A shadmohamadi80@yahoo.com, Maryam %T The Analysis Beauty as Represented in Mawlawī’s Oeuvre: A Plotinusian Reading %J Journal title %V 8 %N 22 %U http://jls.khu.ac.ir/article-1-1996-fa.html %R 10.52547/jls.8.22.69 %D 2022 %K Plotinus, Mawlānā, sensory beauty, intellectual beauty, intuitive beauty, %X بررسی نسبت دیدگاه‌های فلاسفه و نظریه­پردازان با آثار ادبی همواره در کانون توجه پژوهندگان بوده ­است. یکی از این مقوله­های مشترک زیبایی است. از فیلسوفانی که درباب زیبایی نظرهایی تأمل­برانگیز ارائه ­داده‌اند فلوطین است که افق­های روشنی پیش‌روی عرفا و فلاسفه، خصوصاً مولانا، گشوده­ است. در این پژوهش، مقوله زیبایی، که از واژه‌های پربسامد اشعار مولوی است، با مکتب فکری فلوطین مقایسه شد و هم‌سنگی­ها و ناهمگونی‌های دیدگاه آن‌دو در عرصه زیبایی واکاوی شد. برآیند مطالعات آن است که هردو متفکر به سه نوع زیباییِ حسی، عقلی و شهودی اعتقاد داشتند. آن‌دو، منشأ حقیقی جمال و حُسن را ذات بی­حد و بی­صورت الهی، و زیبایی‌های ظاهری و دنیوی را شبحی از آن زیبایی مطلق می‌دانستند. به‌علاوه، فلوطین و مولانا به وجود دو حس، دو عقل و سه روح معتقد بودند، اما تفاوت‌هایی جزئی در نگرش آنان به مبحث روح وجود دارد. این تمایز از آنجا ناشی می­شود که مولانا دیدگاه حکیمانه فلوطین را با مبانی عرفان اسلامی، همچون مکاشفه، ذوق، عشق، وجد، ذوق و... درمی­آمیزد و به مقوله زیبایی صبغه عرفانی می­بخشد. %> http://jls.khu.ac.ir/article-1-1996-fa.pdf %P 69-90 %& 69 %! %9 Research %L A-10-572-2 %+ Islamic Azad University, Chalous Branch %G eng %@ %[ 2022