Journal title
عنوان نشریه
Literary Studies
Literature & Humanities
http://jls.khu.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
7
18
online
1
fulltext
fa
از تصلب ایدئولوژیک صفوی تا پلورالیسم سیاسی ـ مذهبی پادشاهان هند؛ تأملی در وضع شعر و شاعری عهد صفویه
From the Safavi Ideological Zeal to the Religio-Political Pluralism of the Kings of India (Reflection on the State of Safavid Poetry)
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;">سلسله صفویه که با تمسّک و توسّل به نگره شیعی برسرکارآمد، برای بقای خویش سیاستی ایدئولوژیک درپیش گرفت. اینکار تا بدانجا پیش رفت که حتی برای شعر و شاعران نیز برنامه و بخشنامهای تدوین کرده بودند که فیالمثل قصاید در شأن حضرت شاه ولایتپناه و ائمه علیهمالسلام بگویند و صله از ارواح مقدس حضرات توقع کنند. ناگفته پیداست که رواج بازار فقیهان کار شاعران را از رونق انداخته بود و شعر جز نزد عامه خریدار نداشت. با اینهمه شاعران که دیرزمانی دربار را ملجأ و مأوایی برای پاسداشت هنر خویش یافته بودند و رسانه مطمئن و فراگیری برای انتشار سرودههایشان، سرانجام به آغوش دربار مغول بزرگ ـتیموریان هندـ پناه بردند، جایی که بازار شعر و ادب رونقی داشت و نواخت و صله شاعران رایج بود. بدین امید که قدر و قیمتی برای متاع خویش بیابند. بنابراین شاعران ایرانی برآن شدند تا از خلافآمد عادت کام بجویند و برای نکوداشت هنر خویش و آزادی و ابتکار عمل برای توسع و تنوعبخشیدن به حوزه موضوع و اندیشه و عرصه تصاویر شاعرانه مهاجرت کنند و با رهایی از تصلّب و تقشف حاکم، بر گنجینه واژگان و ترکیبات زبانی و تصاویر بدیع زبان فارسی بیفزایند. این مقاله بهطور اجمال به طرح و شرح این دقیقه خواهد پرداخت.</p>
<p>Founded on Shii beliefs, Safavid dynasty adopted an ideological policy for its survival. It went so far as to develop directives and a set of principles for poets and composing poetry. For instance, poets were expected to write odes about the position of His Majesty the King, the true follower of the Imams, and the Imams, peace be upon them. By doing this, they received rewards from the court. With the increasing popularity of jurists, needless to say, the poets’ career dwindled. Indeed poetry’s audiences were not but ordinary people. Nonetheless, poets who had considered the Safavid court as a place to honor poets and a reliable institution for publishing their poems for a long time, left the Safavid court at this time. Instead, they took shelter in the great Mongol Timurid’s court in India, where literature, poetry, and poets were well-liked and gifts were bestowed on the poets. Therefore, the Iranian poets decided to immigrate to India for their art to be glorified and to gain the freedom and the initiative to expand the scope of their subjects, thoughts and poetic images and to increase the repertory of Persian words, expressions and images. This article aims to discuss briefly this matter. </p>
تصلّب ایدئولوژیک, پلورالیسم, سبک هندی, صفویه, دربارهند
Ideological Obstinacy, pluralism, Indian style, Safavid, Indian court.
27
39
http://jls.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-2&slc_lang=fa&sid=1
فرزاد
بالو
farzad_baloo@yahoo.com
1003194753284600586
1003194753284600586
Yes
Mazandaran University
مازندران