Journal title
عنوان نشریه
Literary Studies
Literature & Humanities
http://jls.khu.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
8
22
online
1
fulltext
fa
نگاهی به معنای ثانوی در نوع حماسه با تأکید بر داستان رستم و سهراب
The Secondary Layer of Meaning in Epic The Case of “Rostam and Sohrab”
تاریخ ادبیات
تاریخ ادبیات
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:Nazanin">همان­گونه که زبان آثار حماسی مخصوص نوع ادبی حماسه است و باعث تمایز آن از دیگر انواع ادبی می­شود، معانی ثانوی نیز می­توانند بهوضوح این تمایز را نشان دهند و کارکرد خاص خود را در فضا و زبان حماسی ظاهر کنند. در مقاله حاضر، برای نشاندادن این ویژگی معانی ثانوی در نوع حماسی، به بررسی داستان «رستم و سهراب» ازنظر فراوانی و تنوع معانی ثانوی و ارتباط آن با نوع ادبی حماسه پرداخته شده است. برای این منظور، ساختار نحوی تقدیم فعل در ابتدای مصراع در نظر گرفته شد. بیشترین تعداد معانی ثانوی حاصل از تقدیم فعل در این داستان متعلق به سه مورد تأکید بر فعل، اغراق و تعظیم، و قصد مؤکد است. نخستینبار است که معنای ثانوی قصد مؤکد در این مقاله معرفی میشود. معنای ثانوی قصد مؤکد بههمراه تأکید بر فعل و اغراق و تعظیم ازنظر تعداد و نوع نشاندهنده وحدت و هماهنگی این معانی ثانوی با فضای کلی نوع ادبی حماسه است. امید است نتایج این پژوهش به روشن­ترشدن نقش معانی ثانوی در نوع ادبی حماسه بینجامد. </span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">As a literary subgenre, epic poetry is characterized with specific features in terms of language which distinguishes it from other subgenres. The secondary layer of meaning is the other distinguishing factor. In study, in order to examine the secondary layer of meaning in epic, analyzes the story of "Rostam and Sohrab" in terms of the frequency and variety of secondary meanings and its relationship with the literary type of the epic. For this purpose, the syntactic structure of verbs at the beginning of the stanza and the secondary meanings related to this syntactic structure are examined. The most frequent aspects of the secondary layer of meaning are emphases on the verb, exaggeration and bowing, and emphatic intention. The discussion of secondary meaning of emphatic intention can be considered as the novelty of this article. The secondary meanings of emphatic intention, along with the emphasis on action and exaggeration and bowing in terms of number and type, indicate the unity and harmony of these secondary meanings. </span></span></span></span></span><br>
<br>
نوع حماسی, معانی ثانوی, داستان «رستم و سهراب», قصد مؤکّد
epic type, secondary meanings, story of "Rostam and Sohrab", emphatic intention
47
67
http://jls.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-602-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamed
Bashiri Zirmanloo
حامد
بشیری زیرمانلو
zirmaanloo@yahoo.com
1003194753284600830
1003194753284600830
Yes
Uromia University
دانشگاه ارومیه